Heilige huisjes

Heilige Huisjes_raakkracht
Je kent ze vast wel, heilige huisjes. Een cliché dat vaak benoemd wordt, net als “elk huisje heeft zijn kruisje”. Zo gaat er heel wat schuil achter elke deur. Of het nou een ondernemersdeur is of een ‚voordeur’ zoals we hem thuis allemaal hebben. Vanaf mijn jeugd is een reclamebord me altijd bijgebleven. Het was een zwart bord met daarop alleen in witte letters de tekst:

„Karakter is datgene wat je doet als niemand kijkt.”
Ik herinner me nog dat ik er lang over heb lopen nadenken. Ik begreep niet wat de grote reclamemensen daarmee bedoelden. Later begon het me een beetje te dagen.
Ik gaf mezelf er praktische voorbeelden bij als: “Helpen mensen ook opa’s en oma’s met oversteken als niemand kijkt?” en „Ruimen mensen de drollen van hun hond ook op, wanneer het donker is en niemand ze ziet?”.

Deuren die gesloten blijven
“Achter gesloten deuren” vindt er heel wat plaats waar mensen geen weet van hebben. Pessimisten vertalen dit naar: „Niets is wat het lijkt”, optimisten naar „Alles is mogelijk”. Kortom: laat je verrassen. Dat zullen ze in de politiek ook gedacht hebben. Bij het schrijven van deze column hebben net twee mannen hun functie neergelegd. Naar aanleiding van iets wat ‚achter gesloten deuren’ had plaatsgevonden. En nu publiek domein is.

Transparantie als codewoord
Het is een hele kunst. Om in de huidige tijd, waarbij het nieuws via sociale media de burgers sneller bereikt dan via het achtuurjournaal, dingen (voor)goed achter (je) te houden. Of het nou gaat om bonnetjes-schandalen of je politieke voorkeur. Bijna alles ligt op straat. Vernielen gebeurde voorheen ook vooral in het donker of als niemand keek. Gisteren kwamen beelden van IS-ers binnen dat ze ongegeneerd, publiekelijk en met een haast zichtbaar ‚enthousiasme’ historische beelden vernielen. Hoe transparant wil je het hebben?

By the rivers of Babylon…
Een 72-jarige historicus was bij De Wereld Draait Door zichtbaar aangedaan bij het zien van deze beelden. Hij refereert aan Taliban-strijders die destijds incidenteel Boeddha-beelden vernielden. Nu worden structureel beelden vernietigd door IS. Babylon was het volgende doelwit, als ik het goed begreep. „Voor het oog van het volk” wordt heel wat voorgedaan en achtergehouden. Ontwapend is een woordspeling die in dit verband wat dubieus is. Normaliter vind ik het namelijk – positief – heel ontwapenend wanneer open en eerlijk gecommuniceerd wordt. Of het bord nou zwart of wit kleurt. Want immers heeft ieder huisje zijn kruisje.

Mooier voordoen dan de werkelijkheid?
Het is een thema waar we door het huidige (social)medialandschap worden uitgedaagd.
Ik vraag me dan ook af: hoe heilig is jouw huisje?
En ik houd daarbij in gedachten gedachten: alles is mogelijk…. 😉

Goede week gewenst!

Ilustraties: via Pinterest

Gepubliceerd op 10 maart 2015

Geschreven door: Wendy

We schrijven over wat ons raakt, prikkelt en inspireert. Identiteitsmarketing is wat ons samenbrengt. We houden ervan mensen en merken in hun eigen kracht te zetten. En dat zichtbaar te maken.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kom koffie drinken

Wat we zoal doen

We praten liever over wat ons drijft, dan wat we opleveren. We zijn gedreven professionals die verbanden leggen, waar je ze niet verwacht. Doorvragen als je liever wil dat ze even stil zijn. En ook bedrijfskundig sterk zijn, coachen, inspireren en ook nog eens geloven dat juist de details het verschil kunnen maken.

DE KRACHT VAN SAMEN

We merken dat sámen optrekken, versterkt. Krachtiger maakt. Dat wanneer je ieders unieke input, ervaring, visie en creativiteit mixt, het beste resultaat bereikt wordt. Daarom geloven we niet in klant-leverancier-verhoudingen. Wat wel? Wij trekken samen op. Schuiven aan in de kantine en naast het bureau. En niet er tegenover.

Hoe we werken

We gaan pas ‘los’ als we het merk goed genoeg kennen. Als we zijn identiteit gevat hebben, gesnapt hebben en voelen. We zijn zelfstartend; zetten vele stappen námens de ondernemer. Op basis van een combinatie van strategie en intuïtie. Onze ambitie voor het merk: dat imago, potentiële identiteit en werkelijke identiteit in balans zijn.