Vloeibare merken

Los zand

Veranderingen doen zich vaker en sneller voor tegenwoordig. Het zijn vloeibare tijden. We leven in een ‘liquid society’. Een samenleving met een fragmentarisch karakter. Los zand. Volgens Zygmunt Bauman, een toonaangevend filosoof, is verandering de enige constante en is onzekerheid de enige zekerheid.

Als verandering de norm is

De wereld is hyperdynamisch. Altijd in verandering. De snelheid waarin technische ontwikkelingen elkaar opvolgen, de rol van social media (lees: de snelheid van communicatie) en toenemende hang naar transparantie, maken van onze wereld een plek vol kansen en mogelijkheden. Dit vraagt het nodige aanpassingsvermogen. Ook van merken.

Neem de verschuiving van bezit naar gebruik; het nieuwe geluk. Merken als Netflix, Spotify, Airbnb en Uber hebben hier invulling aan gegeven met een nieuwe dienst. Waar waren de bestaande merken?

Nu de behoefte aan 'goed doen'. Wie gaat er straks nog met een gerust hart tanken bij Shell? Ze investeren in duurzaamheid, maar anderszijds komen ze voorbij in het nieuws wanneer er in Nigeria olieleidingen lekken (Amnesty - Shell in Nigeria)? Wie koopt er straks nog kleding bij grote retailers, als hun collectie door de inzet van kinderen wordt geproduceerd (Stop kinderarbeid - Branded childhood)?

Aansluiting

Continue verandering. Kans of bedreiging? Hoe zorg je als merk en onderneming voor continuïteit? Hoe borg je als merk je bestaansrecht? Hoe houd je aansluiting met de markt? Je merk kun je mee laten bewegen op alle veranderingen die de markt en doelgroepen raken. Gezien het tempo en de frequentie van verandering, lijkt dat een intensieve en kostbare aangelegenheid. De oplossing? Wees jezelf. Als merk. Vertrek in alles wat je doet vanuit wie je bent en waar je voor staat. Op alle fronten. Deze combi van identiteit en betekenis maakt je merk uniek en origineel. Mensen zoeken in deze vloeibare tijden naar vaste ankers. Merken met een heldere en sterke identiteit bieden dat.

Hoe dan?

Een 'big bang'? Vanaf morgen alles anders? Niet nodig. De wereld zelf is in transitie en de weg is nog lang. Oude verdienmodellen hoeven (nog) niet overboord. Maar wat dan wel? Gericht bouwen aan dat merk met die sterke identiteit. In alle facetten van je onderneming werken naar de stip op de horizon. De juiste stip en het juiste vertrekpunt. Visie en identiteit. Van a tot z.

Met raakkracht

Je identiteit ophelderen. Je imago, je werkelijke identiteit en je potentiële identiteit laten samenkomen. Hoe kijk je naar de wereld, welke impact wil je maken? Hoe vertaal je dat naar je ambitie en wat beloof je je klant hiermee. Wat maakt je uniek en wat is belangrijk voor je.... Deze antwoorden op deze vragen, vertellen wie je bent. Leggen je ziel bloot. Het vertrekpunt. Van alles. En dat is enorm krachtig.

‘We vinden oprecht dat ondernemingen hun merk bloedserieus moeten nemen. Het is in deze snel veranderende context de enige constante

Overdenk en vind je bestaansrecht opnieuw uit. Raakkracht vindt betekenis in de fundamenten van je business. Geen onderdeel van je onderneming, van je merk zal hetzelfde blijven: human resources, innovatie, klantrelaties en management zullen allemaal veranderen. Je binnenmerk en je buitenmerk.

Met Raakkracht

Wanneer je merk en je onderneming de aard en het tempo van de verandering proberen te begrijpen om nieuwe kansen te creëren, kan Raakkracht helpen. We verbinden, inspireren en reflecteren door concrete en bewezen methodieken. Wij geven merken met een missie een stem, hun stem. We helpen ze transformeren. Mee te bewegen in deze vloeibare tijden zonder hun eigenheid te verliezen. Vanuit eigen kracht. Hun identiteit. Door dit te vertalen naar alle onderdelen van je merk en onderneming. Het laten kloppen van 'a tot z' en verder... Er is 'no business as usual'.

‘Aandacht en reflectie zijn geen tijdsverspilling maar essentieel als je echt vooruit wilt komen.’

Bron quotes: www.adformatie.nl/achtergrond/slow-cooking-een-fastfoodtijd-dat-wat-dawn-onderscheidt?

Gepubliceerd op 20 januari 2018

Geschreven door: Sjors

Zwarte koffie | Strateeg | Papa van Pepijn, Morris en Dees | Impact maken | Identiteit | Betekenis toevoegen | Sociaal | Visionair | Hands-on | Out of the box? There is no f*#cking box! | Nog meer koffie, ook zwart.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *