Apple vs. DELL

‘People don’t buy what you, people buy why you do it’

The golden circle: Why? How? What?
Wat deze ‘golden’ cirkel goud maakt is vooral het volgorde. Handel je van buiten naar binnen of van binnen naar buiten?

Waarom zijn Apple, Martin Luther King en andere groten der aarde anders dan de rest?Ze werken van binnen naar buiten. Ze werken vanuit hun overtuiging (why) in plaats van wat ze kunnen (what).

Als hun aanpak zou zijn als ieder ander, hoe zou het dan zijn?
Dan zouden ze van buiten naar binnen handelen (zowel marketing, sales als communicatie); hun marketingtaal zou zijn bijvoorbeeld:

  1. We maken gave computers / hier is onze nieuwe auto
  2. Ze zijn prachtig ontworpen, gebruikersvriendelijk / hij heeft leren stoelen
  3. Wil je er een kopen?

NEE! De DELL-computers worden niet verkocht.

Doe het andersom, vertel waar je in gelooft. Apple sells! Mensen die in hetzelfde geloven volgen namelijk. Niet voor de pc’s, maar voor het goede gevoel, the gut-feeling.

TEDX bevestigt me, bij monde van spreker Simon Sinek (wat me doet denken aan Eva Jinek, maar dat terzijde), hoe het werkt.

Je kent het wel: rationeel heb je alle facts en figures helder. Maar… ‘het voelt niet goed’ .. Precies! Het gebeurt in het midden van de golden circle. Bij geloven, dromen, overtuigd zijn, bij why.

Heb een overtuiging! Klanten en medewerkers die dezelfde overtuiging hebben, zullen volgen. Niet om wat je verkoopt, maar om waar je in gelooft. Een nieuw product lanceren? Je verkoopt het niet aan de massa door de technische specs, wel door de overtuiging achter het merk.

Denk aan The Kings Speech:

Hij was succesvol door zijn ‘I have a dream’-speech, niet door zijn ‘I have a plan’-speech.

De 250.000 bezoekers daar waren er niet om te luisteren wat hij wil vertellen, het ging hen om henzelf, om hun overtuigingen.

People don’t buy what you do, people buy why you do it!

Gepubliceerd op 5 april 2012

Geschreven door: Wendy

We schrijven over wat ons raakt, prikkelt en inspireert. Identiteitsmarketing is wat ons samenbrengt. We houden ervan mensen en merken in hun eigen kracht te zetten. En dat zichtbaar te maken.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *