Ben jij wakker?

De beweging is al langer waarneembaar. Consumenten sluiten niet langer de ogen voor maatschappelijke problemen. Veel nieuwe start-ups hebben als corebusiness het oplossen van maatschappelijke problemen. Jongeren roepen de politiek ter verantwoording en daarmee ook de generaties voor hen. 

We merkten het zelf ook tijdens Social Impact Day Twente 2019. De tweede editie van dit evenement over ondernemen met maatschappelijke meerwaarde, werd niet alleen bezocht door sociaal ondernemers. Ook ‘regulier’ ondernemers die blijkbaar het belang van maatschappelijke relevantie op waarde wisten te schatten, waren ruim vertegenwoordigd.

Bestaansrecht en continuïteit krijgen een nieuwe dimensie. Betekenisvolle ondernemingen vinden hun bestaansrecht in het oplossen van een maatschappelijk probleem. De continuïteit van onderneming wordt daarmee geen doel. Het realiseren van dit doel (het oplossen van een maatschappelijk probleem) maakt het bestaansrecht eindig. Een aantal ondernemingen laat zien hoe je dit succesvol kan doen. Recentelijk heeft één van de voorbeelden besloten de activiteiten te staken:

Tony’s Chocolonely 

Doel: chocolade-industrie slaafvrij maken

Bereikt: Marktleider in Nederland en supply chain opengesteld voor andere producenten van chocolade (AH maakt hiervan gebruik voor hun huismerkchocolade)

Kromkommer

Doel: verspilling in de voedingsindustrie tegen gaan

Bereikt: na de succesvolle verkoop van soepen gemaakt van ‘kromme’ groenten, zijn er vele varianten op dit concept ontstaan. Kromkommer heeft recentelijk besloten te stoppen met het maken van hun soepen.

YouBeDo

Doel: geldstromen verleggen naar die mensen die het financieel nodig hebben

Bereikt: De vorm is uiteindelijke een webwinkel geworden voor verkoop van boeken. Een deel van de marge op de boeken wordt beschikbaar gesteld aan goede doelen en betekenisvolle projecten. Inmiddels is er bijna EUR 450.000 geschonken! 

De uitdaging is de komende jaren voor bestaande ondernemingen te zoeken naar een hybride vorm van het doen van hun business. Meer maatschappelijk relevant en zonder of met acceptabele effecten op de resultaten. Dit vraagt van bestaande ondernemingen aanpassingsvermogen en lef. Het minimale tempo van deze transitie wordt uiteindelijk bepaald door de markt, zowel de arbeidsmarkt als de consumentenmarkt. Voor beide geldt in ieder geval… ‘niets doen is niet meer genoeg’. 

‘Niets doen is niet meer genoeg’

Een aantal grotere spelers heeft de transitie al in gang gezet en communiceert en handelt ook zichtbaar in het belang van de transitie. Het mooie is dat deze partijen zich verbonden hebben aan een groter doel en hier ook activiteiten ontplooien in de kern van hun bedrijf. Ze pretenderen er niet al te zijn, maar delen de ambitie en zetten deze kracht bij door hun handelen. Unilever kocht bijvoorbeeld de Vegetarische Slager en heeft verschillende programma’s die bijdragen aan verduurzaming van hun business. Vattenfall is realistisch maar ambitieus, fossielvrij leven binnen één generatie, en is transparant in de plannen om haar ambities waar te maken. 

‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’

Helaas zien we ook voorbeelden van ondernemingen die wel goede wil laten zien in met name de communicatie, maar de transitie in de kern van hun activiteiten maar beperkt durven aan te gaan vanuit hun eigen business. Dit geeft dan toch het beeld dat ze voor de muziek uitlopen in communicatie. Klanten prikken hier op korte of lange termijn uiteindelijk genadeloos doorheen. Voorbeelden hiervan zijn:

Shell -  Bij Shell laten ze de consument betalen voor de compensatie van de CO2-uitstoot van hun fossiele brandstoffen. Het financiële resultaat is blijkbaar heiliger dan CO2-reductie. Dragen zij hier zelf geen verantwoordelijkheid?

Rabobank - De Rabobank wil 'Samen werken we aan een betere wereld'. Dat doen ze door het steunen van maatschappelijke initiatieven.... Waarom nog investeren ze nog wel in vervuilende industrieën? Helpen boeren (de initiële oprichters) in hun transitie naar duurzaam boeren of financieren ze ook nog de verdere industrialisering en intensivering van het boerenbedrijf? Maatschappelijke initiatieven steunen lijkt op compensatiegedrag van het onaangeroerd laten van je kernactiviteiten uit het perspectief van betekenisvolle business.

Uiteindelijk hopen we dat ook Shell en Rabobank hun verantwoordelijkheid echt gaan nemen. Ons kunnen ze bellen voor hulp. Was dit artikel voor jou een 'wake-up call'? Heb jij als ondernemer hulp nodig in de transitie naar maatschappelijk relevant zijn met een gezonde business of ben je al maatschappelijk relevant en heb je hulp nodig bij het succesvoller maken van je business en merk? Bel ons!

'Verbeter de wereld, begin bij jezelf'

Gepubliceerd op 15 januari 2020

Geschreven door: Sjors

Zwarte koffie | Strateeg | Papa van Pepijn, Morris en Dees | Impact maken | Identiteit | Betekenis toevoegen | Sociaal | Visionair | Hands-on | Out of the box? There is no f*#cking box! | Nog meer koffie, ook zwart.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *