Business met een hoger doel

Purpose economy

Een groeimarkt! Purpose economy oftewel betekeniseconomie draait om het leveren van een positieve bijdrage aan de wereld. En het gaat goed met deze business. Deze bedrijven met een maatschappelijke missie schieten wereldwijd als paddestoelen uit de grond. Hoe zit dat nou, hoe kun je nou geld verdienen met mooie dingen doen en ook nog bestaansrecht hebben? Ik hoor het zoveel mensen denken en vragen.

In bijgaand artikel van Emerce worden allerlei succescases uitgelicht en ook de onder/achterliggende missie uitgelegd.

Wat ons het meest is bijbleven? 

Youngsters ;)

Jongeren tonen de grootste bereidheid meer te betalen voor producten en diensten die iets teruggeven aan de maatschappij. Vooral jongeren geven ook steeds vaker aan dat een positieve bijdrage aan de wereld leveren belangrijker voor hen is dan een hoog salaris.

> Deze bedrijven willen duurzaam presteren op zowel financieel als maatschappelijk vlak.

> De nieuwe norm: relevantie in het leven van mensen en ethisch werken.

> Problemen die door deze business getackeld worden, zijn sociologisch (mens) of ecologisch (milieu).

> Niet het belang van aandeelhouders, maar van mensen staat op één.

> Winst die dit soort bedrijven maken, wordt (vrijwel) nooit uitgekeerd aan aandeelhouders, maar geïnvesteerd in een maatschappelijk doel.

Hoewel ons land enkele succesvolle purposebedrijven kent, vormen landen als de Verenigde Staten, Australië en het Verenigd Koningrijk de voorhoede. In die laatste is zelfs één op de vier startups momenteel een social enterprise.

Toffe voorbeelden van succesvolle social enterprices in bijgaand artikel zijn onder meer Etsy en Patagonia! Check hun stories om te lezen waarom ze doen wat ze doen en waarom ze daarmee juist zo succesvol zijn. Wat ze gemeen hebben? Medewerkers zijn betrokken en genieten veel vrijheid.

Vrijheid blijheid - purpose economy

Heerlijk dit.
Mooie voorbeelden en uitleg.
Het hoe en waarom van de betekeniseconomie.
We houden ervan.
En laten ons er – wederom – door inspireren.

Dank Emerce voor deze waardevolle insights.

De fotocredits gaan naar Mayur Gala, Hal Trazo en Tim Marshall via Unsplash

Gepubliceerd op 9 november 2016

Geschreven door: Wendy

We schrijven over wat ons raakt, prikkelt en inspireert. Identiteitsmarketing is wat ons samenbrengt. We houden ervan mensen en merken in hun eigen kracht te zetten. En dat zichtbaar te maken.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *