Cogas verbindt energie en transitie.

Van strategische notitie naar merkidentiteit en -beleving.

Cogas bevindt zich op een belangrijk moment in haar bestaan. De omslag die zich begint te voltrekken in de energiewereld heeft directe gevolgen voor netbeheerders. Cogas anticipeert hierop al door aanpassing van de strategie. Communicatie is een belangrijk onderdeel van deze strategie om enerzijds de vastgestelde doelen te realiseren en om anderzijds het veranderende speelveld van belanghebbenden te volgen en de belanghebbenden Cogas te laten volgen. De urgentie is best hoog. Als je bestaansrecht voornamelijk het aanleggen en onderhouden van een aardgasleidingnetwerk met bijbehorende aansluitingen is, dan komt dit behoorlijk onder druk als het terugschroeven van de gasproductie in Groningen en aardgaslood bouwen zo'n beetje dagelijks het nieuws beheersen.

"Cogas en de samenleving zullen elkaar de komende jaren in toenemende mate ontmoeten."

Communicatie verandert daarmee van het sluitstuk van veel processen naar een integraal onderdeel van alle activiteiten die je ontplooid voor alle belanghebbenden. Van medewerkers tot aandeelhouders. Van klanten tot partners. Merkdenken omarmen als regionale monopolist is best een uitdaging. We gingen 'hands on' aan de slag. Fix the car while driving!

[Tekst loopt door onder beelden]

Brandmanager, strateeg en art director

Om gaandeweg een strategische heroriëntatie aan een merk te bouwen, is dat ideaal? Verre van. Maar wel uitdagend en het biedt volop kansen om verschil te maken. Cogas zocht meer en meer nieuwe belanghebbenden op. De afdeling Communicatie onderschreef met ons het belang van een herkenbare en consistente uitstraling. Uiteraard aansluitend bij de identiteit van Cogas, maar ook bij de nieuwe ambities en nieuwe proposities.

We trokken samen op. Wij soms in de rol van strateeg dan weer als brandmanager. Waar nodig uit als Art director. Uiteindelijk altijd bouwend aan het merk Cogas en voor dat moment de best passende oplossing. Altijd raakkrachtwaardig. De resultaten zijn we trots op. De website, het veiligheidsmagazine, de campagne voor biogas, de branding van verschillende duurzame oplossingen en meer. En still building a beautifull brand!

[Tekst loopt door onder beelden]

Fix the car while driving

Omdat enerzijds de strategische notitie werd herzien en anderzijds de communicatie-uitingen meer en meer nodig waren vanuit de nieuwe ontwikkeling, hebben we in de totstandkoming van veel middelen het initiatief naar ons toegetrokken. Resultaat? Een consistentie manier en 'tone of voice' in de communicatie die achteraf uitstekend bleek te passen bij de identiteit en ambities van Cogas. Gelukkig kennen we onze klanten goed;)

Website als middel waar alles samen komt

Gedurende het traject waarin we de merkidentiteit van Cogas met hen probeerden vast te pakken en tastbaar te maken, moest de nieuwe website 'live'. Het vormgeven van de nieuwe site en de content inclusief de fotografie hebben we gebruikt. Tijdens dit proces hebben we intern een 'steak peak' kunnen geven naar hoe het nieuwe merk er uit zou kunnen zien en hoe het nieuwe merk zou klinken. Beleven? Kijk dan vooral op de nieuwe site.

Duurzaam veranderen en communiceren

Duurzaamheid is een strategische pijler voor Cogas. Hier kan het verschil worden gemaakt met de snel veranderende kritische houding van de consument. Bijna 75% van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, het milieu en welzijn. In 2013 lette 30% (2017: 48%) van de consumenten op deze positieve bijdrage bij de aanschaf van producten of diensten. De kritische blik gaat verder. Ongeveer 70% is van mening dat bedrijven niet altijd eerlijk communiceren over duurzaamheid. Communicatie heeft een cruciale rol. Cogas realiseert zich dat en gaat die uitdaging aan.

Een heldere en herkenbare merkidentiteit

Raakkracht is heel erg trots en blij en bijdrage te mogen leveren aan de transitie van Cogas. Naar merk. Naar ondernemerschap. We merken dat mensen toch vaak meer beeld krijgen wanneer ze zien 'wat' we gedaan hebben. Vandaar hierbij een aantal van onze projecten voor Cogas:

Visie- en strategiesessies | Marketingstrategie | Contentstrategie | Contentcreatie | Fotografie | Vormgeving | Campagnes | Magazine | Brandmanagement

Ook zo'n sterk merk?

Ben je op zoek naar meer samenhang in je communicatie en/of organisatie? Ben je uit je jas gegroeid en wil je weer terug naar de kern, de 'reason why it al started'? Merk je ook de wereld aan het veranderen is en dat het daardoor cruciaal is dat je de hele keten op orde hebt, van a tot z? Dan helpen wij je graag bij deze transitie! Neem dan contact op met Wendy (ter Bekke). Je kunt haar bereiken via wendy@raakkracht.nl en 06 41 16 41 94.

Gepubliceerd op 6 september 2018

Geschreven door: Raakkracht

We schrijven over wat ons raakt, prikkelt en inspireert. Identiteitsmarketing is wat ons samenbrengt. We houden ervan mensen en merken in hun eigen kracht te zetten. En dat zichtbaar te maken.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *