Cupido Communicatie

Ik voel me aangesproken. 1: ik ben de doelgroep. 2: ik vind positionering interessant. Vanuit mijn.. communicatiehart. 

Cupido Communicatie noem ik het.
In 2013 ook een ambacht op zich. Met een zeer interessante en groeiende doelgroep: singles. Tellen we er zo’n 2.500.000 in Nederland? Aardig segment, lijkt me.

Net als communicatie van reisbureaus, opticiens en verzekeraars is ook Cupido Communicatie helemaal van nu en vliegen de pepers je om de oren. Op radio, tv en.. online.

Staat ineens de ware voor je neus. Virtueel dan.
Afgelopen vrijdagavond. Terwijl ik met mijn zus aan het bijpraten ben en ondertussen iets op zoek op Facebook.. grappend over polsbandjes die we hip zouden moeten maken, waarmee je laat zien dat je ‘vrij bent van’ epo en ega.. (soort LIVESTRONG, maar dan LOVESTRONG.. Dat vergt een sterk ego ;))

..staat ineens *Plop* de ware voor mijn virtuele deur. Ongevraagd valt me een aardig uitziende ‘single uit omgeving’ toe. Gerben uit Amsterdam. Voor Wendy uit Enschede.

De omschrijving ‘Geen zin om langer alleen te blijven’ doet me denken aan de nieuwe volger die ik onlangs op Twitter kreeg:

De relatiekoning. Richt zich op een doelgroep die enthousiast wordt van een positionering ‘het zat zijn om alleen te zijn’. Met de volgende tone of voice: HIER, NU en GRATIS.
Zal ‘uitnodigend’ of ‘schreeuwerig’ in hun briefing hebben gestaan?

Verbazingwekkend businessmodel
Ik blijf me verbazen over de positionering van de verschillende dating’bedrijven’, want dat zijn het: bedrijven. Pepper is de enige club die indruk op me heeft gemaakt. Want ja, ik werd ook nieuwsgierig destijds, door ‘die van de commercial met die hamburger‘ zoals ik velen daarover hoorde.

Anders. Dat was het. En is het. Mede bedacht door de ‘leden’, daar zal ’t ‘m in zitten. Echt geluisterd naar de doelgroep. Dat merk je aan alles. Cliché ergernissen zijn de kop in gedrukt en op een ludieke en leuke manier kun je jezelf profileren en andermans/vrouws profielen op waarde schatten.

Wie kies je dan?
Een domein kiezen, een doelgroep kiezen, een claim nemen. Het heeft vast in al hun briefings gestaan. En wat is eruit gekomen?

De 5 die bij mij ‘top of mind’ zijn gebleven:

  1. Pepper. Love to date.
    Anders dan anders. Lees, kijk en oordeel zelf.
  2. Parship dan. Dè datingsite voor hoger opgeleiden.
    Wederom behoor ik tot deze aangescherpte doelgroep, want check: hoogopgeleid. Maar of ik me aangesproken voel bij de branding op hun site? Nee. Ik voel een ‘NTI’-uitstraling. Ik zie een ‘Thuiswinkel Waarborg’ logo pontificaal en besef me: oh ja, de winkel. Liefdeswinkel. Weg charme.
  3. eDarling. Voor singles met niveau.
    De ‘naming’ hebben ze op orde en helemaal anno nu met de iPhone-achtige schrijfwijze. Verder raak ik totaal niet geboeid. Er knippert een button zoals het op de kermis gebeurt en ik word geconfronteerd met algemene voorwaarden, privacy statements en dat soort onromantische randvoorwaarden. Geen aansluiting.
  4. Relatieplanet. De grootste datingsite van Nederland.
    Daar gaat het helemaal mis. Was een aardig gewaardeerd platform en onderscheidende claim, maar kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Dit bewijst dat keuzestress niet alleen op het gebied van een leuke partners geldt. Claims variëren van: 

    “Daten voor singles op zoek naar een serieuze relatie, date of vriendschap”
    tot 
    “Beste website van 2009, 2010, 2011, 2012…”.Wie waren in gódsnaam de deelnemers van deze enquête? Ik zie een combinatie van bordeaux rood met lime groen, ondersteund door een knipperlicht en sterretjes. Ik lees ‘4.685.173 inschrijvingen’ en ik krijg ongevraagd een serie met mannen, vrouwen, met en zonder bril, met en zonder ontbloot bovenlijf. Het lijkt wel of ze me hier weg willen hebben. Gelukkig maar..“Stop met dromen, start met daten”, vind ik het recent sympathieke van hun hand, ook geladen/ondersteund door passende radiocommercials. 

  5. Lexa dan. Als het om daten gaat.
    Die komt aardig bij Pepper in de buurt, als het om de hoogte van de pet gaat. Wat branding betreft. Helder, fris, eigentijds. Ook ondersteund door leuke commercials. Ik blijf me alleen telkens verbazen over de claim ‘als het om daten gaat’. Want daten is in mijn beleving per definitie tijdelijk, soort van ‘just for fun’. Is dat dan wat de 2,5 miljoen singles zoeken? 

Je ziet het. Genoeg te kiezen in dit communicatievak.

Wakker geworden!
Gelukkig spelen Merken er ook steeds meer op in. IKEA snapt het. Laat ‘mensen alleen’ zien die thuiskomen. Zelfs in de slaapkamer..
Ook Valdispert heeft deze doelgroep opgenomen in het communicatieplan. Zelfbewuste vrouw, alleen in bed.

Communicatie. Een vak apart.
Liefde. Booming business.
Op beide vlakken nog heel wat te ontwikkelen.

Het houdt me van de straat.

Gepubliceerd op 6 maart 2013

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *