Dag 5 van de Berghut | FOCUSweek

Om 01:05 terugkijken op dag 5 van het avontuur dat FOCUSweek heet. In de bergen, in Oostenrijk, in een berghut met 12 mededeelnemers, 5 werknemers en natuurlijk passionaten Hans & Nel.

Passie in het grassie
Na – bij het ontbijt – weer verwarmd te zijn met de reacties op mijn blog van gisteren* (iets met raak, uniek en betekenisvol) gaan we de regen in. Gaan zitten in het natte gras voor een zgn. visualisatieoefening. Althans een handjevol van ons, want de harde kern ligt nog na te genieten van de nacht in de Stube die tot ca. half 5 vanochtend duurde. Nel begeleidt ons vanuit haar stoere Fatboy bij deze oefening, die je helpt dichter bij dátgene te komen waar je gepassioneerd voor/over bent. Waan je in een plek waar je je heel lekker voelt, waar je graag bent, was de opdracht. Even later, bij het rondje, blijkt dat de één een schatkist vol moois heeft gezien (gevisualiseerd) en de ander had helemaal niets in de schatkist liggen en keek nieuwsgierig over de rand om te zien of er toch écht niets moois op haar lag te wachten. Languit in het gras genieten omdat het helemaal niets voor je is, kon ook. Heel gefocust 😉

Voor de gepassioneerden onder ons, ja dat zijn we allen, maar de een heeft er nog iets meer mee te oefenen dan de ander, gaan we een moodboard maken. Stapels tijdschriften, vele scharen en dito lijmstiften en gáán met die banaan. Leef je uit met groente en fruit, of – voor degenen die hier niet zijn om een kookboek voor analfabeten “analfa-eten” uit te brengen – met iets anders. De een is gepassioneerd door de bergen, de ander bezig het vuurtje in zichzelf weer aan het branden krijgen na een burnout – hoe toepasselijk ook – en ik, gepassioneerd door schrijven-raken-delen, zo blijkt maar weer.

Passie in the pocket
Dat moodboards maken an sich een passie kan zijn, blijkt 7 uur later, terugkijkend op de flow waarin we kennelijk deze hele hele middag zaten (tijd vergeten). “Goeie typografie” hoor ik een van de zelfstandig art directors zeggen over mijn moodboard. In the pocket 😉

Het weer trekt weer bij, de loungebedden worden gespreid en de bbq voorbereid.

Feest compleet om 18 uur met 13 man
18 uur sharp is het feest compleet. Bier, wijn, salade en heerlijke warme ananas, gevulde paprika’s met geitenkaas en lekkere spiesjes. Het kampvuurtje gaat aan en de loungemuziek deinst uit de speakers. Suggestieve vragen op de telefoon van vrienden die zich oprecht afvragen hoe het hier zal zijn. Nou, gewoon. Zo dus ;).

Zo zelfs, dat vandaag nummer 13 spontaan overkwam met het vliegtuig uit Nederland. Z’n mogelijke kompanen – de dromen die deze week vanuit focus zijn ontstaan, moeten nog tot concrete businessplannen gesmeden worden – offeren hun eigen kamer voor hem op en besluiten te gaan hokken. “Lepelen” grappen ze zelfs, of, zogezegd: billetje, balletje liggen. Als dat geen focus is ;).

Nadat we genoten van warme marshmallows, ging het bij het kampvuur verder over stoere keuzes, over cabaret en herontdekt talent. We krijgen gedichten voorgedragen, er worden boeren gelaten en Schnaps gedronken. Bob Marley en Jamie XX deinsen uit de speakers. Anekdotes gaan over grootse en kleine dingen. Bijvoorbeeld over trots zijn op een gevonden golfbal en net nadat je deze vondst hebt gedaan je gênant voelen wanneer je uit de bosjes de een tegen de ander hoort zeggen “Schat, heb jij de bal gezien?”.
Of die anekdote over de kroeg, waarbij je tegen een BN’er zei: “Heey, jij bent óf Acda of De Munnik!” en dit vervolgens doorfluisteren aan je beste vrienden: “Hey, dat is óf Acda óf De Munnik!”. Bleek het Victor Reinier te zijn en jouw vermeende trots zakt tot je diep in je schoenen.

Goed, dat soort dingen.

Dat soort mensen. Dito wensen. De moodboards spreken boekdelen. Nu nog ‘trusten’ op de goede afloop. Trusten!

____________________________________________________________

*Bovenstaande schreef ik ‘in stilte’ (in mijn eentje op een stil kamertje in een berghut) tijdens de FOCUSweek. Dit was begin juni 2013 in de Berghut van Hans & Nel (prachtig concept!) in Rauris, Oostenrijk.  
Ik zette het online en snel weer offline, en zo een paar keer door. Uiteindelijk werd het geprint en opgehangen in de ‘Stube’. Nu, maandag 28 oktober 2013, zet ik hem alsnog online. 
Misschien een teken dat de tijd van (hernieuwde?) focus is aangebroken? 😉

Gepubliceerd op 13 juni 2013

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *