#FashionRevolution

The True Cost

Ik kwam onlangs achter een mégablinde vlek. Fast Fashion. Ever heard of? Wij niet! Shame on us misschien, maar goed, beter laat dan.. In het boek van Marieke Eyskoot las ik erover. In de serie podcasts van Jelle Derckx hoorde ik erover. En zoals dat vaak gaat met 'een roze olifant' zie en hoor je er vanaf dan veel meer over. "The heat is on." Oftewel: je staat 'aan' op het betreffende onderwerp. Fast Fashion dus. Denk aan ketens als Zara, H&M en Forever21. Ze produceren mas-saal, heel-heel-heel goedkoop en onder (echt!!) erbarmelijke omstandigheden in landen als Bangladesh. Door de film The True Cost op Netflix werden mijn ogen en duurzame fashionhart voorgoed geopend. Damn, wat een bewustwording door deze film. Tijd voor betekenis!

Blinde vlek

Tot heel kort geleden was deze kledingindustrie een megablinde vlek voor me. Ik had ergens wel de klok horen luiden, maar je weet wel. Toen ik een aantal jaar geleden in Ibiza woonde werd ik me meer en meer bewust van duurzaamheid in de meest brede zin van het woord. We ruilden en deelden veel, kochten zo min mogelijk en dan het liefst tweedehands. Daarover een andere keer meer. Maar toch... zelfs daar had ik het niet bewustzijn gekregen over wat de afgelopen 10 a 20 jaar gebeurd is in de wereld. Wist jij dat de kledingindustrie, op de olie-industrie na, inmiddels de meest vervuilende sector ter wereld is?

De film The True Cost is een échte must see. Heb je wellicht ook zo'n ver-van-je-bed-showgevoel bij verhalen over ogenschijnlijk slechte arbeidsomstandigheden voor de mensen die 'onze' kleding voor Primark maken? Ik hoor het heel vaak. En is volgens mij heel herkenbaar en logisch. Totdat je beter weet.

Druppel op een gloeiende plaat

Is het waar, dat alle stappen voorwaarts (of juist: tegendraads - tegen het huidige systeem in om bewustwording en impact (lees: verandering) teweeg te brengen) slechts een druppel op een gloeiende plaat zijn? En dat het daardoor geen zin heeft? De ver-van-je-bed-show blijft? Eeuwig zonde! Het is een gevolg van slechts tientallen jaren (dus geen honderden!) die voor dit onethische systeem heeft gezorgd. Dan kunnen we het tij toch keren?

Black Friday vs. blooming business

In de film genoeg frisdenkers die helaas bijna allemaal door schade en schade wijs zijn geworden. Bekijk de film en zie hoe we Black Friday beleven. Zie hoe we van kleding de afgelopen tientallen jaren een wegwerpproduct hebben gemaakt. En wist je dat slechts 10% van al je kleding die je vervolgens (om een goed gevoel te krijgen) doneert aan bijvoorbeeld kringloopwinkels of goede doelen, slechts 10%, verkocht wordt? En de rest komt op de afvalhoop terecht. Impressive, voor mij in ieder geval.

"We hebben de wereld niet geërfd van onze ouders,
we mogen hem lenen van onze kinderen." (Chief Seattle)

Alternatief voor Fast Fashion

Zoals jullie merken, is het gevoel van urgentie voor mij pas na het zien van deze film echt 'aan': het gevoel dat ik wil dat iedereen de film bekijkt, om zo te (willen) weten waar je zelf (onbewust) aan bijdraagt door te investeren in fast fashion. Voor mij is het niet alléén door het zien van deze film. Allerlei puzzelstukjes komen samen. En dit was de druppel: hier wil ik echt niet meer aan bijdragen. En dan popt meteen de vraag op: maar hoe dan anders? Wat zijn goede alternatieven? De zoektocht naar alternatieven die ik zelf aanga zal ik met je delen op Raakkracht. Voor nu is mijn grootste inspiratiebron het boek van Marieke Eyskoot, met een voorwoord van Eric Corton:

“Duurzaamheid is niet soft, niet lelijk, niet elitair, niet krengerig duur en niet alternatief. Verduurzamen is keihard nodig, willen we op deze planeet kunnen overleven.”

Positieve verandering

Zou meer bewustwording bij meer mensen helpen positieve impact te maken? Raakkracht gelooft van wel. Omdat bewustwording en inspiratie de eerste stap zijn naar verandering. Laten we wakker worden, zorgen dat we - op zijn minst - zoveel mogelijk mensen deze film laten zien. Omdat de makers, maar bovenal de textielwerkers het verdienen. Hun verhaal is het waard om gedeeld te worden. En laten we onze innovatieve, creatieve breinen positief inzetten. Let's make some positive impact! #wakkerworden #fastfashion #anderekijkopshoppen #blackfriday #FashionRevolution

Fotocredit uitgelichte afbeelding: Heather Mount on Unsplash en die van de header is gemaakt door Fredrick Suwandi en is te vinden op Unsplash

Gepubliceerd op 3 augustus 2018

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *