Kwetsbaarheid rules

“Ken je…? Heb je de podcast van… geluisterd? Heb je het boek van… gelezen?” We kunnen honderduit praten over wat ons inspireert en dat delen we dan ook graag. Hoogste tijd om er wat meer van met onze volgers te delen. Hopelijk inspireert het jou net als ons!

Vandaag: Dr. Brené Brown. We kunnen er lang en kort over zijn. Het woord dat we onze ‘strot’ niet uit krijgen, maar er zo mooi uitziet: vulnerability. Vrij / letterlijk vertaald: kwetsbaarheid. Gaan je haren overeind staan? Haak je al af? Jammer 😉 Want hoe kwetsbaar voelde jij je, toen je nieuwe dingen probeerde? In de ‘arena’ ging staan om jouw unieke verhaal te vertellen, meer te leven naar jouw ‘dromen’? Dat is nou eenmaal f*cking spannend. En dat is oké.

Wikipedia snapt er niks van

Wikipedia omschrijft kwetsbaarheid pijnlijk genoeg als volgt: “Kwetsbaarheid verwijst naar het onvermogen om de effecten van een vijandige omgeving te weerstaan. Een venster van kwetsbaarheid is een tijdsbestek waarbinnen defensieve maatregelen worden verminderd, gecompromitteerd of ontbreken.” Niet bepaald krachtig. Gemiste kans. Gelukkig is daar Brené Brown die er haar levenswerk van heeft gemaakt. En ze is dikke matties met Simon Sinek, dus wees gerust: toegankelijk genoeg. Beiden ontwikkelden ze een 'infinite mindset' (daarover in een ander artikel meer*).

50 miljoen views

Brené Brown is een onderzoekshoogleraar in Amerika. Ze is daarnaast auteur van verschillende boeken, blogger en inmiddels ook succesvol podcaster. Haar onderzoek en boeken gaan over onder meer kwetsbaarheid, moed en schaamte. Browns onderzoek richt zich op authentiek leiderschap en oprechtheid in families, op scholen en in organisaties. Ze leverde een TEDx-voordracht in 2010 die met 50 miljoen (!) views een van de meest bekeken voordrachten ooit is. Hier vind je deze talk.

Raakkracht Menskracht

Alle jaren dat Raakkracht Raakkracht is, zijn we mensgericht. Vanaf dag 1 - zelfs nog in de tijd op Ibiza - behoorde coaching tot kernactiviteiten. ‘Egokraker’ werd Wendy daar in 2013 al genoemd. Daar kwam het inzicht. Er zijn wél mensen die er iets aan hebben. Het is wél oké om op zielsniveau verbinding te maken en het is wél waardevol voor mensen, “zelfs ondernemers willen ervoor betalen”. Dit inleven deden we ook - veelvuldig - op communicatievlak. Communiceren is immers ook verbinden. Zorgen dat het raakt wat je deelt. Zorgen dat het past bij wat je waarden zijn. Het is meer dan ooit tijd om los te laten wie je denkt te moeten zijn, vanuit vroeger, vanuit rollen, vanuit verhalen die je bent gaan geloven… en het wordt tijd om te zijn wie je werkelijk bent.

Je authentieke driehoek

Jaren geleden maakten we in sessies al het onderscheid tussen:
> Imago (wat mensen van je denken/hoe je overkomt)
> Huidige identiteit (hoe je nu invulling aan je leven/werk/... geeft)
> Gewenste identiteit (hoe je het liefst zou leven/werken/...)

Dat ging al behoorlijk diep, to be honest. De mensen achter de merken, de oprichters van de bedrijven, de members van MT’s, DT’s, de klanten van onze klanten. Daar ging het ons om. Wat ze gemeen hebben: ertoe doen. Ze willen er allemaal toe doen. We hielpen hun verhalen vertellen. Authentieke verhalen omhoog halen ("Jullie kennen mijn merk nog beter dan ik zelf") en daar vorm aan geven. De business die daarbij hoort, helpen we ook vormgeven. Groei helpen we creëren. Menig businessmodel en bedrijf vaarde er wel bij. Met mooie resultaten als gevolg.

Alles begint bij jezelf

Zit je echter als voorman van de toko niet lekker in je vel? Heb je grootse ambities, maar ben je opgebrand? Wil je teveel en creëer je te weinig? Krijg je je team niet opgelijnd? Doe je van alles, maar 'doet' het zo weinig met je? De ontwikkeling die je als mens doormaakt - of tegenhoudt - weerspiegelt zich in je omgeving. Bij je naasten, je team, je bedrijf, je alles. De ontwikkeling die wij zelf - als mens, als individu - hebben doorgemaakt (corona liet ook ons niet koud, of eigenlijk: wel. En daardoor zijn we weer op zoek gegaan dat dat waar we - eigenlijk - het meest warm van worden, ons vuurtje van aangaat) nemen we mee in Raakkracht. We gingen namelijk op een reisje met onszelf. Lockdown-material: naar binnen. Alle (toen nog ;-)) vier de teammembers gingen door de eerlijke mangel van onze eigen Raakkracht-lat. Het moest kloppen, want dan raakt het. We helderden op welke blokkades ons ‘vuur’ in de weg zat en de verlangens borrelden ‘als vanzelf’ weer boven. Meer dan ooit. Het ‘thuiszitten’ / ‘thuiswerken’ en ‘de afstand’ deed ons - uiteindelijk goed. Afstand geven, geeft ander perspectief.

Snooze jij liever, als je wordt wakker geschud?

We leven in een tijd, meer dan ooit, dat we geregeld wakker worden geschud. Alleen drukken wij liever op de snooze-knop. Ben je het ‘zat’ om te leven ‘hoe het hoort’ en wil je ook ervaren hoe het is om meer volgens je eigen kompas(sie) te leven? Om wél met de billen bloot te gaan en je ware potentie te laten zien? Durf je te falen, het niet te weten, kinderlijk enthousiast te zijn, je creatieve geest weer nieuw leven in te blazen? De wereld heeft je nodig. Echt.

#juistnu

 


 

Voor wie?
Raakkracht is er voor mensen, bedrijven en/of merken die net als wij voelen dat ze meer uit hun leven, business en/of verhaal kunnen halen. Zij die graag (weer) opgelijnd willen worden met hun essentie (je blauwdruk) en hun (levensgrote, je weet wel, die échte) droom. Lees hier meer of neem contact met ons op!

* Hier vind je de link naar de podcast van Brené Brown en Simon Sinek

Fotografie: Unsplash

Gepubliceerd op 6 februari 2021

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en oprichter van Raakkracht, maar bovenal schrijfster. Wil je van haar lezen? Lees dan hier de artikelen of kijk op WendyRaakt.nl/Winkel waar ze eigen kaartgedichten uitgeeft.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!