Moonshot: leef je visie!

Een podium voor impact!

We hebben leuk nieuws. Raakkracht en Mindt gaan samenwerken! Ons eerste project samen is Social Impact Day Twente (be there!), een initiatief van Mindt. Yeah! Sinds we Jaap en Niels hebben ontmoet vielen we van de ene ‘hell yeah’ in de andere ‘hmm hmm’.

Toen Jaap en Wendy onlangs samen voor de Saxion-groep ondernemende studenten in de dop stonden ging het onder meer over een ‘moonshot’ en (personal) branding. Wat wil je bereiken? Wat is die ogenschijnlijk onhaalbare droom? En het liefst een beetje betekenisvol. Naast economische winst waar veel ondernemers voor gaan, ook voor sociale en ecologische winst gaan. Daarover gaat dit artikel.

Ook wij ondergingen dit jaar de naakte waarheid. Vroegen onszelf het hemd van het lijf en lieten ons spiegelen zoals we zelf bij andere ondernemers doen.

Aim for the moon!!

We zijn dit jaar officieel uit de kast: we creëren betekenis en impact. Lopen er ook niet meer voor weg. Al vergt het een lange adem. We doen niet meer ons best om net zoals de rest te zijn. Nemen onze normen en waarden heel serieus. Diepgang met een knipoog. Bij een moonshot denk je ver weg. Droom je ook maar wel met een plan om die visie te bereiken. Wie de historie van Wendy een beetje kent, weet dat het woord ‘nalatenschap’ een dubbele betekenis heeft. Maar ook ‘geeft’. Het geeft extra lading.

Een nalatenschap creëren om trots op te zijn.

Inmiddels een aantal jaar op weg en een ‘echt’ bedrijf dat mensen en merken mag raken. In plaats van een nieuwjaarskaartje stuurden we een nieuwjaarsvoornemen aan onze relaties: Happy Profit. Dat is wat we wilden delen. Dat is waar we in geloven. Ook als het even spannend is. Als resultante van durven staan voor je idealen. Onderzoekers zijn er helder over. Betekenisvolle bedrijven doen het significant beter dan zij die slechts omzet- en winstgedreven zijn. We zijn vaak kritisch. Zelfkritisch. Kritisch op de vraag (en de vraag daarachter). Kritisch op het proces. En kritisch op het resultaat.

Is het raak?

We hebben impact mogen maken voor organisaties als een sociaal werkbedrijf, dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weer plezier & perspectief geeft. Voor een organisatie die mobiliteitsoplossingen bedenkt, creëert en (worldwide!) exporteert waardoor vele mensen vrijheid ervaren en zich weer echt onderdeel van de maatschappij voelen. We hielpen belangeloos met een concept dat zorgt dat kindjes onder de armoedegrens toch een cadeautje voor Sinterklaas krijgen. We investeerden in een coworkspace waar vijf mensen fulltime voor zichzelf begonnen en waarvan er twee inmiddels onderdeel uitmaken van ons kernteam. Met de rest werken we als co-rakers samen; een externe schil die ons kent en onze idealen helpt waarmaken voor organisaties ‘on a mission’. Ook hielpen we een biologische boerderij die vele mensen een veilige dagbesteding biedt die om uiteenlopende redenen niet in het reguliere arbeidscircuit werkzaam zijn.

Enthousiast sceptisch en ongebreideld optimistisch.

Tot zover een stukje ‘zelfbevlekking’ (dank Giel Beelen voor deze wijze woorden). We zijn dan wel ‘eigen’, maar verre van perfect. Zijn gestopt met klussen waar we onvoldoende van waarde konden zijn. Bedankten voor omzet die economisch gunstig, maar op andere vlakken onplezierig waren. Beten op houtjes waar nodig. Mopperden op elkaar of onszelf waar het maar niet ‘raak’ werd. Failing forward, hoorde ik onlangs. Maken vaak (veel) meer uren dan begroot, al die passie en bezieling is vaak niet te houwen. We lachen en huilen samen. Delen frustraties en successen met elkaar.

Na het zien van deze video besef ik me: laten we van onze ‘ogenschijnlijke’ zwakte, namelijk chaos, onze kracht maken: improvisatiekracht. De meeste tijd besteden we aan… praten; inspiratie delen; aan coulda-woulda-shouda’s. Ik zie raakvlakken tussen 'the moonshot factory' X (voorheen Google X) en Raakkracht. Ook wij maken een interessante evenwichtsoefening tussen ons (lees: Sjors zijn) ongebreidelde optimisme om onze visie te laten voeden en het koesteren van (lees: Wendy haar) (on)uitgesproken scepticimisme om deze visies te laten leven en realiteit te laten worden.

Ja, er mag nog veel gebeuren.

Finetuning van het systeem en het verminderen van kosten.
Dat soort dingen.

#omdathetkan

En ook al zijn we (hopelijk) nog niet aan ons einde, zomaar een dankwoord. #omdathetkan Dank je wel lieve vrienden en familie, voor het steunen in pittige tijden. Voor jullie onbegrensde steun in onze droom om de wereld een stukje mooier te maken. Dank je wel lief kernteam en co-rakers, voor het delen van jullie talent, energie, optimisme, improvisatievermogen en raakkracht. Chef Stef, onze jongste telg en afstudeerder, voor je geloof in ons, dat we betekenis mogen toevoegen aan jouw animatieskills en de prachtige bewustwordingsdocumentaire die we samen gaan afmaken. Lieve partners, voor al het geduld wanneer de opdracht toch net iets anders, eerder en beter moest. Onze opdrachtgevers zijn jullie dankbaar 🙂

Mag het een onsje meer zijn?

Wat heb je nog te wensen dan, zou je denken? Meer betekenis voor meer mensen en merken. Zodat er wezenlijk iets verandert in de maatschappij.
En meer lol. Door veel serieuze vraagstukken en persoonlijke omstandigheden is het soms best serieus. En we hebben zin om meer lol te trappen. Meer successen te vieren voor en samen met opdrachtgevers. #domibo tot het nieuwe borrelmoment te bombarderen (lees: vierdaagse werkweek) en meer quality time te hebben met de mensen die ons aan het hart gaan!

Laten we de wereld een beetje mooier achterlaten.

"We hebben de wereld niet geërfd van onze ouders,
we mogen hem lenen van onze kinderen." (Chief Seattle)

Leve de liefde en leef!

Fotocredit uitgelichte afbeelding: mijn lieftallige jongens Pepijn, Morris ["Lippenstift (die hij opwilde) is stom (!), mama!"] en held Dees! 

Gepubliceerd op 11 oktober 2018

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *