Lekker in je klof dankzij Lars Spiele

Maandagmorgen, rustig opstarten. Slow koffie erbij en filosoferen over beleving, ondernemerschap, persoonlijk kompas, perfectionisme, angst om te falen en (andere) mooie dingen.

Blauw bloed

Toegegeven, de intro is iets rooskleuriger dan de realiteit. Maar ik heb je wel. Hierbij de meer waarheidsgetrouwe versie van de start van ons gesprek. Ik kom binnenvliegen op voor mij iets te hoge hakken, net 10 minuten te laat. Net als bij de huisarts... wanneer de bij allereerste afspraak deze vroege maandagmorgen al 10 minuten vertraging hebt, werkt dat de hele dag door. Afijn... het is inmiddels net - die 10 minuten - na twaalven. Ik ben binnen. Binnen bij KLOF, binnen bij Lars Spiele, ondernemer pur sang. Lars is geboren met ‘blauw bloed’ en is al vanaf zijn 18e ‘on a mission’: een eigen winkel beginnen. So he did, in de zomer van 2017.

Slow coffee in het 'denim' van de onderneming

Een ondernemer in hart en nieren dus, die zijn ideeën omzet in een fysieke winkel en binnenkort ook webshop. Je hebt ondernemers die gedreven worden door financiën én ondernemers die een andere missie hebben. In beide gevallen kan beleving een codewoord zijn op de werk-/winkelvloer. Bij Lars voel je aan alles dat hij van de tweede soort is. KLOF, de winkel voor mannen, wil iets bereiken in de hoofden en harten van heren. Dat je bij binnenkomst blij wordt, iets vindt wat je als man wil vinden. Of het gaat om toffe jeans, schoenen, een barbecue, kookboeken, accessoires (brillen, horloges etc.), meubels en meer. Een soort kameraadschap. Je wordt met een glimlach verwelkomd, er wordt slow coffee voor je bereid en je kan het aan de bar - het hart / denim van de winkel - allemaal laten welgevallen. Beleving, beleving, beleving, mensen! Op je gemak.

Lekker kloffie

Lars doet wat je in ketens vaak niet vindt. Je thuis laten voelen. Wie zijn klanten, uhh, herstel: gasten zijn? Waar zijn gasten eerder shopten? Het zijn mensen uit Twente, maar ook mensen die voorheen niet meer in Enschede winkelden. Ze vinden in KLOF waar ze niet meer voor naar het westen hoeven. Eigentijdse collectie die Lars zelf selecteert op basis van persoonlijke voorkeur, trends en ontwikkelingen. Afgelopen half jaar, sinds de start van zijn onderneming, diende als realtime marktverkenning. De winkel openen met een collectie die hij goeddunkte en ‘goan’. KLOF heet ook KLOF om zijn Twentse roots, ‘lekker kloffie’. “What you see is what you get” zegt Lars. Toegankelijk en vol eigenheid. Heel bewust van alles wat hij doet.

Uitdaging van startende ondernemers

Als wederzijds ondernemer praten we over facturatie, inkopen, accountants, personeel, je ideale klant, netwerken, collectie, voorraadbeheer, investeringen, events organiseren en continue vernieuwen. Succes heeft ook een keerzijde. De drive om het goed te doen, heeft ook een ‘tegenover’, namelijk: grenzen. Je neemt de sprong in het diepe, maar loopt ook tegen je eigen grenzen aan. Tijd om de balans op te maken, balans te houden. Over je grenzen gaan is voor diehards als wij de weg van de minste weerstand. Het is makkelijker om je te verharden en over die grens te gaan. Kies je echter voor de duurzame weg, dan ga je uit van eigen kracht, besteed je topics waar je op leegloopt uit en ga je dat doen waar je al die jaren al van wakker lag. Nu jij!

Succes en good goan.

Verhaal en beeldconcept: Raakkracht
Fotografie: Jellien

Gepubliceerd op 26 april 2018

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *