Nutella lalalala…

Nutella #raakkracht

Terwijl fanatiek carnaval gevierd wordt over de hele wereld, overlijdt ‘Mister Nutella’. Mister wie?
Deze rijkste Italiaan, bekend van het geniale potje pasta, vulde miljarden monden met dit broodbeleg: smeerbare chocolade, zijn levenswerk, ons wel bekend als… het potje Nutella!

Het is geen toeval dat de achternaam van deze held je als muziek in de oren klinkt: Michele Ferrero. Inderdaad, die van Ferrero Rocher, ook díe pareltjes behoren tot de chocoladefamilie.

Mon Chéri? Oui!
En zo nog een heel rijtje chocoladetoppers, sommigen verpakt in Paas-sferen, kortom: de Kinder-suprise(eieren). Zelfs de frisse wind van Tic Tac komt uit zijn ideeënkoker.
De Volkskrant vertelt ons dat er maar liefst… 360.000.000 kilo (!) per jaar Nutella gesmuld wordt, wereldwijd. Ongelofelijk, wat een succes.

Staaltje omdenken
Wederom een succesverhaal dat uit schaarste is ontstaan: vlak na de oorlog, toen het bedrijf door de ouders van Mister Nutella werd opgericht, was er een tekort aan chocolade. Om die reden werd de chocolade opgevuld met hazelnoten, waarvan een overschot was (mooi voordelige mix en opvulling met chocolade dus).

Chocolat

Zoals in de speelfilm Chocolat met Johnny Depp, destijds genomineerd voor maar liefst vijf Oscars, was ook familie Ferrero geobsedeerd door de chocolade. Midden in de nacht maakten opa en oma Ferrero elkaar wakker om de nieuwste smaaksensaties te proeven.

Walhalla van wereldformaat
De hazelnootpasta werd geperfectioneerd en het bedrijf werd overgenomen door de volgende generatie. Marketing lijkt uiteindelijk de doorslag te hebben gegeven voor het daverende cacaosucces: de merknaam werd veranderd in Nutella, wat wereldwijd beter bekte dan het tot dan toe gebruikte Supercrema. Ook werd, net als een van de succesfactoren van bijvoorbeeld „onze” HEKS’NKAAS, de verpakking onderdeel van de merkbeleving: Nutella’s luxe ogende glazen pot.

Emmertje HEKSNKAAS #raakkrachtPotje Nutella #raakkracht

Respect voor chocolademaster & marketingmeester
Maar liefst 18 fabrieken over de hele wereld en 22.000 (!) werknemers. In 2009 werd Nutella uitgeroepen tot ’s werelds meest gerespecteerde bedrijf . De hoeveelheid suiker en vet van deze ‚lekkere en gezonde’ pasta laat ik maar even buiten deze publicatie. Het moge duidelijk zijn: tutta la famiglia (de hele familie) Ferrero snapt dat een goed imago, innoveren, marketing en vele andere mooie ingrediënten drie generaties lang succes kan opleveren. Geen oorlog of crisis hield hn tegen, integendeel. Vandaag de dag kan Nutella rekenen op 30.748.878 likes op Facebook.
+1, van mij.

Een prachtige foto siert vandaag hun Facebook-pagina:

Facebook-pagina Nutella via #raakkracht

De chocoladegrootmeester is 89 jaar geworden. Wat een verhaal. Nutella, daar zeg ik vanaf nu U tegen. Ik hoop op een even succesvolle & smakelijke voortzetting.

Eet smakelijk.

***

Links:
– NRC over drie generaties Nutella / Ferrero: lees hier
– NRC over overlijden: lees hier
Wikipedia
– Forbes over ‘the richest candyman’: lees hier

PS Dit artikel wordt – zonder de afbeeldingen en links – ook geplaatst als onderdeel van een wekelijkse reeks columns ‘WendyRaakt’ in de krant

Gepubliceerd op 16 februari 2015

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *