Voeg betekenis toe aan je winkelmandje

Nederlandse supermarkten scoren slecht op duurzaamheidsranglijst

Vandaag maakte Oxfam Novib de internationale duurzaamheidsranglijst van supermarkten bekend. Tis slecht gesteld met de prachtige merken Albert Heijn en Jumbo, onze grootste supermarktspelers anno nu. Maar ook andere onderzochte supermarktketens scoren ver onder de maat: Lidl, Aldi en PLUS. Ze houden economische uitbuiting in stand, van mensen in ontwikkelingslanden die ons voedsel produceren. Denk je dat je goed bezig bent met bijvoorbeeld biologisch vlees of groene smoothies, krijg je dit…

Avocado’s en garnalen

Er zijn 12 producten uit ontwikkelingslanden onderzocht, van garnalen tot avocado’s. Zo’n 44% van de prijs die je als consument in de supermarkt betaalt gaat naar de supermarkten. En de werknemers en kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden? Slechts 8 cent per euro (!) blijft voor hen aan de strijkstok hangen.

Zwanger? Ja, da-hag!

Lekker dan: supermarkten als Albert Heijn en Jumbo kopen visproducten bij leveranciers waar arbeidsrechten zwaar onder druk staan. Wat te denken van garnalenpellers in Azië? Vrouwelijke werknemers werken vaak in vuile, koude en onveilige verwerkingsfabrieken. Beschikking over toilet of drinkwater is nog maar de vraag en ben je zwanger? Je staat zo op straat.

Focus ligt niet op betekenis, maar winst

De focus van de supermarktketens ligt vooral op het maken van winst, ten koste van werknemers van hun toeleveranciers in ontwikkelingslanden. Je wil toch met je ‘healthy’ avocado niet bijdragen aan armoede en ongelijkheid in andere landen? Daar een stokje voor steken, dat is nou van betekenis!

Goed voor mens én merk

Oxfam maakt mens én merk bewust van deze omstandigheden en biedt kansen om impact te maken. Als consument kun je de petitie tekenen, waarmee je supermarkten vertelt dat ze hun schappen moeten vullen met eerlijk geproduceerde producten. Hiermee vergroten we samen de druk op Albert Heijn en Jumbo.

Raak schieten, niet met hagel

“Eerst Albert Heijn en Jumbo, dan de rest.” is de boodschap van Oxfam, omdat ze samen meer dan de helft van de Nederlandse markt bedienen. Eis eerlijke boodschappen in het schap, dat voelt toch wat fijner om je hard verdiende euro’s aan uit te geven.

Mond vol over duurzaamheid

Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib: “Op onze internationale ranglijst scoren alle supermarkten slecht. Nederlandse supermarkten hebben de mond vol over duurzaamheid, maar daar zien wij bitter weinig van terug in hun beleid en praktijk. Doordat supermarkten leveranciers onder druk zetten, worden werknemers in ontwikkelingslanden uitgebuit. Supermarkten hebben de macht en invloed om hier verandering in te brengen. Want de consument moet er van uit kunnen gaan dat supermarkten hun zaken op orde hebben en je bij iedere supermarkt gerust boodschappen kunt doen.”

Shop met een gerust hart

Hoe tof zou het zijn dat je met een gerust hart kan winkelen in deze mooie supermarkten, als de schappen alleen nog gevuld zijn met eerlijke producten?

Wij tekenden de petitie, who’s next?

Links: Oxfam, campagnewebsite, artikel Duurzaam Ondernemen

Raakkracht, van betekenis. Wanneer we het over ‘betekenis’ hebben, bedoelen we meer dan duurzaamheid of biologisch eten. De betekeniseconomie gaat over de hele keten, van a tot z. Naast economische impact is ook sociale en ecologische impact van belang. Dus denk aan een eerlijk verdienmodel, gezonde (lees: menselijke) arbeidsomstandigheden en eerlijke productie. Contact 

Fotocredits: 'Change' by Ross Findon on Unsplash en soep met garnalen by Ruslan Bardash on Unsplash

Gepubliceerd op 21 juni 2018

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *