Rembrandt maar los!

Rembrandt #raakkracht

We zijn alweer twee weken op weg. Twee weken na de lancering van ‚Late Rembrandt’. Zo van de zijlijn leek het meer op een sympathieke marketingstunt van het succesvolle RTL Late Night, maar dat was slechts het begin. KPN zet groot in op dit hoofdsponsorschap en zet hen beide sympathiek in de belangstelling.

Wat een kunst!
Rembrandt, het Rijksmuseum en daarmee ook kunst & musea in het algemeen te verhippen, te verjongen, en lekkerder te serveren, lijkt aardig te lukken. Je kan er niet omheen. Bushokjes, advertenties, het (tv-)reclameblok en alle andere media staan er vol mee. Op de site van het Rijksmuseum blijkt dat er nog meer hoofdsponsoren zijn voor het promoten van dit cultureel erfgoed van ons land. Sterker nog, er is zelfs een ‘founder’: PHILIPS. Bij deze, alsnog wat promotie voor hen, als lichtpuntje.

Fans & felicitaties
Naast ‚cultureel geïnteresseerden’ en sponsoren, zijn er echte fans onder de mediapartners. En de hoofdsponsor feliciteert op zijn beurt dan weer ‚iedereen die deze bijzondere expositie mogelijk heeft gemaakt’. Top. Sympathie ten top. Of over de top? Ik vind het nog leuk en behapbaar. Inspirerend en leerzaam zelfs.

Reserveren!
Waar je voorheen spontaan een museumbezoek overwoog en vaak zo kon doorwandelen, of het voor lief nam dat je bij het Anne Frank-huis uren in de rij stond te wachten, is het nu andere koek voor dit doek. Plan je bezoek en boek. Vooraf. Zelfs museumkaarthouders worden hiertoe opgeroepen! Dit alles is ook onderdeel van de (goede) marketingstrategie, als je het mij vraagt.

Uniek staaltje wereldkunst
Het is ook niet niets: meer dan 100 werken van Rembrandt van Rijn zijn van over de hele wereld naar Amsterdam gehaald voor deze unieke presentatie. ‘Late’ blijkt te slaan op onder meer tekeningen en prenten die in de laatste periode van zijn leven zijn gemaakt. Geschiedenis en gevoel gaan in de publiciteit van de tentoonstelling hand-in-hand door de claim: een grootse tentoonstelling die je maar eens in je leven kunt meemaken!

Voor jong & stout
De ‘late’re jaren van Rembrandt zijn getekend door heftige gebeurtenissen in zijn leven, wat ook terug te zien is in de kunstwerken. Vandaar dat gewaarschuwd wordt voor gewaagde & intieme werken. Voor de kleintjes biedt Het Museum Van Nederland leuke workshops aan. Ook voor de – grote – kleintjes in de kunstwereld: een collegereeks, cursussen & workshops.

Late Rembrandt is nog te zien t/m 17 mei 2015.

Ik ga nog! Het is vast grandioos en meesterlijk!
Welke schilder of staalmeester volgt?

 

Foto Vincent Mentzel

Foto Vincent Mentzel

 

Gepubliceerd op 24 februari 2015

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *