Sfeer is maakbaar

Sfeer is maakbaar | Raakkracht

Welkom.
Welkom in mid december.
Welkom in het mysterie van…

Het mid-decembergevoel.
Sinterklaas ligt achter ons.
En kerst… is heel nabij.

Fijn!
Fijne tijden. Want dán hebben we „tijd”.
Dan hébben we tijd voor een praatje. In de plaatselijke Gall & Gall, Readshop, drogist of kerstmarkt. Dan klinken er gezellige liedjes in iedere winkel en op ieder plein. Overal hangen lampjes en staan kaarsjes, kortom: sfeer.

Sfeer kun je dus creëren, dat blijkt. Net als saamhorigheid: puur door ergens naartoe leven samen, voorpret te hebben en daadwerkelijk sámen te zijn. Hetzelfde geldt voor waardering: door een persoonlijk kaartje of een kleinigheidje laat je iemand merken dat je hem of haar waardeert als mens en/of klant. En dat je het fijn vindt hen om je heen te hebben. Dichtbij of ver weg.

Dat raakt.

En dan blijkt, meer dan ooit, dat middenstanders en andere ondernemers een sociale rol hebben in dit geheel. En dat maakt hen ineens een stuk minder „zakelijk” en afstandelijk. Zo zie je maar weer: ondernemen gaat met veel persoonlijkheid gemoeid. Zorgen dat je dát doet waar mensen blij van worden. Lekkers in de winkel, in tijden dat ze daar juist zo’n zin aan hebben. Moois in de rekken, zodat ze zichzelf of een ander rijkelijk kunnen verwennen.

Anderen een huiselijk en gemoedelijk gevoel geven. Wie wil dat nou niet? Wie wil dat nou niet kopen?

Sfeer is dus te koop.
Lekkers kopen om jezelf of een ander een goed gevoel te geven, niet omdat we honger hebben.
Kleding kopen omdat je je er lekker in voelt, niet om het materiële bezit.
Het gevóel dat het je geeft, dát koop je.

Zo zie je maar weer.
December maakt verschil en scheidt het kaf van het koren.
December maakt het verschil.
Tussen… verkopers en sfeermakers.
Tussen… tijd hebben en tijd maken.

Welkom in mid-december.
De tijd dat sfeer én tijd maakbaar is.

Máák er een fijne tijd van 🙂

* * *

Dit blog wordt als column gepubliceerd als onderdeel van de columnreeks WendyRaakt in het Hofweekblad, een weekblad voor ‘de Hof’ / Hof van Twente.

In tijden waar kranten blijven reorganiseren, had Hofweekblad afgelopen week haar primeur: de dikste krant in hun geschiedenis. Het gaat ze goed. Regiocommunicatie boeit. Lokale marketing bloeit. We zijn aangekomen in de tijd waar gunnen meer dan ooit van doorslaggevend belang is. “Think global, act local.”

Hofweekblad | Drukkerij Unaniem | WendyRaakt

Gepubliceerd op 15 december 2014

Geschreven door: Wendy

We schrijven over wat ons raakt, prikkelt en inspireert. Identiteitsmarketing is wat ons samenbrengt. We houden ervan mensen en merken in hun eigen kracht te zetten. En dat zichtbaar te maken.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *