Succesvolle 'handel'

Klompen Amsterdam Souvenirbeurs #raakkracht
Afgelopen weekend zat ik vol inspiratie over ‘handel’. En wel om drie redenen. De eerste was het nieuws dat Hof van Twente de meeste ondernemende gemeente is*. Maar liefst 101 bedrijven op iedere 1.000 inwoners! Hulde. Afgelopen week had ik net een ‘rondje Hof van Twente’ gedaan om wat meer gevoel te krijgen bij de ondernemers die tot deze gemeente behoren en aansluitend stond deze enorme bedrijvigheid zwart-op-wit. Prachtig.

Dan afgelopen zaterdag: de rommelmarkt
Ik stond voor het eerst op een Hollandse rommelmarkt en het was me een waar genoegen! Een ervaring die ik iedereen van harte aanbeveel. De manier van handelen, waarde – of beter gezegd bodemprijs – bepalen, meer willen, voor minder uiteraard, is geniaal om te aanschouwen. Het is net de wereld in Madurodam, of kassaatje spelen toen ik klein was. En dat met grote mensen.

Iets voor twee euro aanbieden en dan „anderhalf!!!” terugkrijgen. Of een vrouw die namens haar man (die er gewoon naast staat) zegt dat hij 1 euro 50 overheeft voor de hangmat (nog nieuw en dus ongebruikt, in de originele verpakking). Toen ik aanbod er iets meer van te maken (lees: 2 euro in plaats van de 3 die ik eerst aanbood), lieten ze het principieel aan zich voorbij gaan. Waarop ik het ze cadeau gaf. Je had de gezichten moeten zien.

Cadeautjes liggen voor het oprapen
Je moet ze alleen wel zién en wellicht zelfs wel: willen zien. Zo gaf ik een klein meisje een boekenlegger met een hartje eraan, je had haar moeten zien stralen. Ze was blij verrast en ging snel naar haar moeder om te delen wat er zojuist was gebeurd. Dan kan ik alleen maar hopen dat ze ’s avonds in bed ligt en er nog even aan terugdenkt. En in de toekomst hetzelfde doet, op welke schaal dan ook.

Souvenirhandel in Amsterdam
Dan gisteren, een dagje Amsterdam als nooit tevoren. Door een werelds bedrijf uit het oosten des lands was ik uitgenodigd op de jaarlijkse souvenirbeurs in hartje centrum. Eerst een warming-up op het Damrak. Winkeltje in, winkeltje uit, om te zien wat van hen in de schappen hangt. Een wereld op zich, van reuzenklompen tot duurzame tulpen (van Hollands hout met hand geschilderd door de directrice). Gelukkig stak dit bedrijf er met kop en schouders bovenuit: kwalitatief, betrokken en authentiek. That’s the way, aha-aha, I like it, aha-aha.

Goede week gewenst, met ‘goeie handel!’

*In het gebied Twente/Oostelijke Achterhoek, dus ze laat Enschede, Hengelo en onder meer gemeente Twenterand achter zich

 

* * *

Dit blog wordt als column gepubliceerd als onderdeel van de columnreeks WendyRaakt in het Hofweekblad, een weekblad voor Hof van Twente.

In tijden waar kranten blijven reorganiseren, had Hofweekblad afgelopen maand haar primeur: de dikste krant in hun geschiedenis. Het gaat ze goed. Regiocommunicatie boeit. Lokale marketing bloeit. We zijn aangekomen in de tijd waar gunnen meer dan ooit van doorslaggevend belang is. “Think global, act local.”

Links: Souvenirbeurs

Gepubliceerd op 26 januari 2015

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *