Toekomst voor en door techniek

Nut & noodzaak rebranden van techniek

We kunnen er niet meer omheen: 1. Techniek is overal. 2. Vergrijzing ook. 3. Imago voor techniek onder jongeren is mwah. Maar hoe hou je deze branche aantrekkelijk voor de 'volgende generatie'? "Door de groei van de economie ondervinden we nu al een tekort aan technische mensen en die situatie zal door vergrijzing snel verslechteren. Er liggen dus voor jonge techneuten mooie kansen. Als je een belang hebt in onze wereld van techniek, deel dan deze link met zoveel mogelijk jonge mensen in je omgeving die een beroepskeuze gaan maken.", aldus ondernemer Marco Asbreuk en fan van Colin Furze, waarover zo meer.

De marketing van techniek

We merken het ook door ons werk voor opdrachtgevers als Huka en Cogas. Veel van de nieuwe ontwikkelingen komen bij de 'techniek' vandaan. Cogas heeft 'digitale monteurs', slimme meters en weten wij veel hoe snel de toekomst andere technisch gedreven oplossingen in de energietransitie teweeg zullen brengen. Huka idem. De productontwikkelingen komen voort uit óf design óf techniek.

„Wij willen ze graag hebben, in de bouw schreeuwen ze erom. Waar gaan we al die mensen vandaan halen, die cv-ketels door warmtepompen moeten vervangen?”
~ Gerald de Haan, directeur Cogas Groep

Je ziet veel initiatieven om jongeren te enthousiasmeren om in de techniek een baan te gaan werven. Ook wij creëren daar oplossingen voor, afhankelijk van de specifieke doelgroep, opdrachtgever en de uitdaging om die twee groepen aan elkaar te binden. Zo creëerden we onlangs communicatie om leerlingmonteurs voor Cogas te werven. Maar zo'n initiatief als die van Colin Furze zagen we nog niet eerder. Het enthousiasme zoals Marco Asbreuk (directeur eigenaar van A-Service B.V.) het onlangs op LinkedIn deelde, waardoor we voor het eerst met Colin Furze geconfronteerd werden, kunnen we niet beter evenaren dan hij in zijn eigen oproep doet.

Beste techniekcampagne tot nu toe

"Als ondernemend machinebouwer heb ik door de jaren heen veel campagnes voorbij zien komen ter promotie van techniek naar jongeren. Ik vraag graag jullie aandacht voor het YouTube kanaal van de Engelsman Colin Furze. Ondanks dat het primaire doel van dit Youtube kanaal een commerciële is, bereikt hij via dit moderne medium ontelbaar veel jongeren. En die krijgen wekelijks één centrale boodschap mee: Techniek is niet zwaar. Techniek is niet vies. Techniek is niet saai. Het is het mooiste vak dat er is. Zijn creaties zoals bijvoorbeeld een fiets met straalmotoraandrijving of een gitaar met ingebouwde vlammenwerper zijn natuurlijk geen voorbeeld van veilige systemen. Maar zijn projecten zijn altijd wel zeer creatief en spannend. Het enthousiasme is daarnaast zeer aanstekelijk. Precies wat jonge mensen aanspreekt. En daarmee is dit kanaal de beste techniekcampagne tot nu toe.", aldus Marco.

Arbeidsmarkt van morgen

Met een 'kleine' zes en een half miljoen (!) abonnees op YouTube heeft Sir Furze een aardige doelgroep te pakken. De arbeidsmarkt van morgen vraagt om flexibel en praktijkgericht beroepsonderwijs. De uitdaging blijft om het gat tussen vraag en aanbod zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Het onderwijs moet wel aan blijven sluiten bij de wensen van het bedrijfsleven. De arbeidsmarkt vraagt om beroepsonderwijs dat snel kan anticiperen op ontwikkelingen. Denk aan innoveren, systemisch denken en een bijdrage leveren aan de circulaire economie, waarbij ook ecologische en sociale prestaties meetellen.

Investeren in techniek

Geloof je ook in de toekomst van techniek, maar weet je nog niet precies hoe je dit handen en voeten kan geven voor jouw organisatie? Wil je ook techniek 'rebranden' binnen je bedrijf of zelfs daarbuiten? We dragen er graag aan bij! #befutureproof

 

Gepubliceerd op 9 augustus 2018

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *