"Ze begrepen mijn merk beter dan ikzelf."

Huka maakt je wereld makkelijker

Een prachtige Twentse onderneming, die al decennia standhoudt. In de roots een familiebedrijf met frontman Bas Kamp (de ka in Huka) die de potentie van de onderneming voelde. Een aantal jaar hebben we mogen meebouwen aan het vertalen van die potentie naar merk en onderneming Huka. Makers van een betekenisvol product waar veel impact mee wordt gemaakt, wereldwijd. 

Van hulpmiddelen naar vrijheid en zelfstandigheid

"Wij zijn een productiebedrijf. We maken fietsen voor mindervalide mensen. Hulpmiddelen." 'Ongewenste producten' zelfs? Vanuit product bekeken waar. Wie vindt het nou fijn om van een tweewieler noodgedwongen over te gaan op een driewieler? Totdat we bij de eindgebruikers verhaal haalden. Hun ervaringen bleken van een heel ander kaliber. Zij kregen zelfstandigheid en vrijheid terug doordat ze weer mobieler werden. Hadden meer plezier in het leven, gingen er veel vaker op uit en waren socialer doordat ze makkelijker én met plezier op een gewenste plaats van bestemming konden komen. Deze impact van het product van Huka, een hulpmiddel, is fantastisch. Betekenisvol. Daar werden we enthousiast van. Daar gaat Raakkracht wel op 'aan'. De propositie rondom hulpmiddelen pasten we aan. De payoff ‘Huka maakt je wereld een beetje makkelijker’ pasten we aan. Huka maakt je wereld makkelijker. Een kleine aanpassing, maar veel krachtiger en meer passend bij deze organisatie 'on a mission'. Dit, samen met het communicatief richten op de impact die Huka met haar fietsen maakt, veranderde de hele propositie. 

Lees het merkverhaal en bekijk de merkfilm hier

[Tekst loopt door onder beelden]

Merkdenken in de hele keten

Het aanpassen van je propositie werkt ook door op het team, alle medewerkers. Uiteraard. Dit brengt 'hun' Huka de wereld. Hun bedrijf, hun merk. Om trots op te zijn. We zetten dit kracht bij door hen - de makers - én de berijders van hun producten aan het woord te laten. We haalden mooie verhalen op om deze te delen met de wereld.

Door iedereen mee te nemen in het merkverhaal van Huka werd dit de meetlat. Een merkmeetlat. En dat biedt voor iedereen meer houvast. Hiermee groeide het merkbewustzijn en het besef van de impact op de merkbeleving vanuit ieders rol. Je bijdrage aan het grotere geheel. 'We maken de wereld makkelijker' vond op die manier zijn weg in productdesign, de service en het verkoopproces. Zelfs tot in de dealercommunicatie.

[Tekst loopt door onder beelden]

Klantperspectief

Dealers en handelaren werden gezien als klant. Zijn hadden hierdoor een grote en sterke rol op alle activiteiten van Huka. We vroegen ons af of zij niet gewoon het middel waren om de wereld te voorzien van zoveel mogelijk Huka-fietsen. Meer vrijheid en zelfstandigheid door mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen, wereldwijd. Dealers en handelaren mochten daar een bijdrage aan leveren. Niet handelen vanuit eigen belang, maar: hoe krijgen we meer mensen mobiel. De berijder werd daarmee het middelpunt van alles. Daar wordt de vraag gecreëerd. Daar wordt bepaald of je collectie nog steeds past bij de vraag. De nieuwe 'klant' was geboren. Nóg een nieuwe bouwsteen in de succesformule.

'Dutch design' en beleving

Het bleek dat de berijders en potentiële berijders van de fietsen van Huka, ook een mooie fiets wilden. Geen hulpmiddel. Design is met de kritische consument daardoor veel belangrijker geworden. Design, vrijheid en zelfstandigheid gaan om beleving. Merkbeleving. Dit wil Huka oproepen met haar producten. Waarbij het predicaat Dutch design internationaal natuurlijk erg helpt. De collectie werd eigentijdser, een enorme krachtpatser werd gelanceerd: De Cratos. Hiermee was het roer definitief om. Het zette Huka op de kaart zoals het bij Huka's identiteit én potentie past. Eigentijds en 'onbeperkt'. Een prachtige verscherping. Dat we raak schietten bevestigt Bas als volgt: "Ze begrepen mijn merk beter dan ikzelf."

Totaalconcept met uiteenlopende marketingcommunicatie

We merken dat mensen toch vaak meer beeld krijgen wanneer ze zien 'wat' we gedaan hebben. Vandaar hierbij een aantal van onze diensten voor Huka:

Visie- en strategiesessies | Marketingstrategie | Internationale productlanceringInterieur | Personeelsfotografie | Creatieve sessies | Interviews eindgebruikers | Interviews personeel | Internationale dealerdagen | Huka-hotel | Interview directie | Identiteitssessies | Website | Bedrijfsfilm | Animatievideo |  Presentaties | Productfotografie | Sfeerfotografie | Contentbeheer| Merkverhaal | Campagne rijwielhandelaren

Begin 2018: Huka verkocht aan Zweedse AdderaCare

Tot en met januari 2018 verzorgden we alle merkregie, strategie en uitingen voor Huka. Huka is begin 2018 succesvol verkocht aan AdderaCare, een jong bedrijf uit Zweden 'on a mission': "Adding value. For a better life". Huka is blij met deze volgende stap. Bas Kamp over deze overname: "Ik ben supertrots op ons als bedrijf, maar met name de medewerkers. Dit is een beloning voor hun inzet. Zij creëren de kans voor Huka en daarmee voor hun zelf om te groeien. Wanneer wij groeien maken wij de wereld van onze klanten nog weer een stukje makkelijker." We zijn er supertrots op dat we het merk hebben mogen brengen waar het nu staat.

Ook zo'n sterk merk?

Ben je op zoek naar meer samenhang in je communicatie en/of organisatie? Ben je uit je jas gegroeid en wil je weer terug naar de kern, de 'reason why it al started'? Merk je ook de wereld aan het veranderen is en dat het daardoor cruciaal is dat je de hele keten op orde hebt, van a tot z? Dan helpen wij je graag bij deze transitie! Neem dan contact op met Wendy (ter Bekke). Je kunt haar bereiken via wendy@raakkracht.nl en 06 41 16 41 94.

Gepubliceerd op 30 januari 2018