V&D je mee?

V&D #logo #raakkracht
Het is zover. V&D is gered. Ons ‚eeuwenoude’ warenhuis, voor mij nog bekend als Vroom & Dreesman, heeft het overleefd. Voor nu dan, althans. Want de geluiden zijn wisselend. Het maakt direct weer duidelijk hoe we met z’n allen in elkaar zitten, wat onze normen en waarden zijn in ons kleine Nederland.

V&D is van ons állemaal
Net zoals we ons massaal inzetten voor hulpacties voor verwaarloosde dieren, met z’n allen iets vinden van Boer zoekt vrouw (en miljoenen Nederlanders een bijdrage leveren aan de kijkcijfers daarvan, maar bijna iedereen die ik spreek zegt „Dat kijk ik nou nooooit!”), vinden we ook met z’n allen iets van V&D. Vooral als het bijna misgaat.

Love it or hate it
Uiteraard heb je dan mensen die het ‚belachelijk’ vinden dat V&D zou verdwijnen (want ‚het is van ons allemaal’) en realisten die wel snáppen dat het V&D-concept anno nu op het spel staat. Want ja, we kopen minder bij V&D. En meer online. En bij Action. En bij MediaMarkt. En bij Primark. Mensen die, heel schattig, ineens naar V&D gaan voor extra inkopen om ze te supporten én mensen die het oubollig en achterhaald vinden. Inderdaad: V&D, you love it or… not.

Warenhuis van waarde
Hoe kan een bedrijf als V&D zich onderscheiden? Hoe kunnen ze overleven, niet alleen nu, maar ook in de nabije toekomst? Concepten als La Place, je kent ze wel van de lekkere broodjes en juices vaak inpandig bij V&D-filialen, doen het wel goed. Daar klópt het gewoon. Dat doet aan als een echte onderneming. Waar men niet luiert op basis van resultaten van het verleden (lees: V&D als cultuur of Neerlands erfgoed), maar knetterhard hun best doet voor een formule als vers, gezond, lekker & toegankelijk.

Waardevol zijn
Van waarde zijn voor je consument, je klant, cliënt, koper, bezoeker en  – als je geluk hebt of er knetterhard voor werkt – zelfs fans / ambassadeurs van je bedrijf, hoe doe je dat? Het lukt als je blijft ontwikkelen, meegaat met de tijd én de tijdsgeest waar het Nederlands publiek zich in begeeft. Dat zijn geen meiden die onderling mopperen dat ze nog geen pauze hebben gehad. Geen deur die om kwart voor zes al op een kier wordt gezet. Dat zijn initiatieven als Coolblue (bekend van de blauwe pakketjes met een glimlach) en ‚Local Sunday Markets’ (kleine marktjes met aanbod van jonge designers, barbershops die hippe baarden knippen en anders „lekkers, gezonds of leuks” aan de man brengen).

Kortom:
„Waardevol” op je voorhoofd zetten. Een smiley in je handpalm tekenen. Glimlach en je zult de klanten binden die je verdient.

***

Dit bericht werd ook als – wekelijkse – column geplaatst in de krant. 

Gepubliceerd op 10 februari 2015

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *