Vrouwen Power

Flower Power | Vrouwen Power

Geïnspireerd werd ik door de coverstory in Adformatie van september 2013, die ik recentelijk las. De power van de nieuwe generatie…

En deze nieuwe generatie gaat niet alléén over (power)vrouwen.
Lees mee wat ‘oale leu’ van het ‘jonge spul’ kunnen opsteken. Here we go!

Muts!

In basis gaat het artikel over vrouwen aan de (s)top.
Toch ben ik het eens met Tessa van Breugel:
‘Ik vind dat we afmoeten van dat gemuts rondom vrouwen en hun carrière’.
Ik lees tussen de regels door een paar interessante visies en quotes die ik graag opteken. Hopelijk inspireer ik jou er ook mee!

‘Als je ambities hebt, moet je die naar anderen uitspreken. Des te groter is de kans dat je ze ook zult realiseren.’ (Marieke Bos (34), Unilever)

Passie is zó truttig!
Of vind je dat niet ;-)? Ik voel me thuis bij de woorden dat een topper iemand is met een oprechte passie en een enorme drive het verschil te maken.

Een tip de Marieke geeft is een krantencover te maken met daarop alles wat je zou willen bereiken. Bepaal zelf of je het alleen in je hoofd (zoals Marieke voorstelt) of ook daadwerkelijk gaat doen.
Zodra je je verhaal helder hebt, kun je er ook anderen in meenemen.
Zelf doe ik dit met moodboards. Het is dan ook niet voor het eerst dat ik me als Miss Moodboard introduceer 😉 (Meer info? let me know!)

Pa met een topbaan is zó passé
Zelf merk ik het ook, pa maakt zich zorgen waar het toch naartoe gaat met mij. ‘Die dame heeft van alles gestudeerd en succesvolle banen gehad en nu doet ze er helemaal niets meer mee.’
Wat blijkt?

Het is geen gebrek aan ambitie, het is ‘de manier waarop die ambitie door de gevestigde orde wordt gedefineerd’.
‘De jongere generatie heeft een heel ander beeld van succes dan hun ouders. Ze streven niet per se naar die topbaan met macht, lange dagen, een hoog salaris en een dikke auto van de zaak. Ze zijn veel meer op zoek naar waardering, zingeving, verbinding en het gevoel dat ze werkelijk ergens hun stempel op kunnen drukken.’

Stamp

‘Wij zijn afgestapt van het ultieme doel waar onze ouders vroeger naar streefden: dat topsalaris en die directeursstoel.’, aldus Tessa van Breugel (28, PepsiCo). Deze generatie is veel meer bezig met een drive van binnenuit.

‘Het gaat erom dat je guts toont en openstaat voor kansen die op je pad komen.’ 

Portie Van Betekenis

Mag ik een portie ‘Van betekenis’, alstublieft?
‘Zij hebben minder belangstelling voor materiële aspecten, hechten veel waarde aan vrije tijd en zijn op zoek naar werkgevers die hun leven een extra betekenis geven.’, aldus Beate van Dongen (42, partner bij marketingadviesbureau VODW).
De ‘why’, het ‘waarom’ van de dingen die je doet… ook daar zijn deze dames mee bezig:
‘Waar leidt dit werk toe en welke bijdrage lever ik met dit nieuwe concept?’

The-Golden-Circle

De kern om hogerop te komen is verschoven naar of je het interessant vindt en of je er enthousiast van wordt.
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen… het klopt! Dit maakt dat het niet uitmaakt om náchten door te halen, lange dagen te maken en zorgt ervoor dat je ’s ochtends je bed weer uitkomt. Niet omdat iets moet, hoort of van je verwacht wordt. Wel omdat je er zin in hebt, het je energie geeft en je van betekenis bent.

Joëlle Wehkamp (31, bedacht campagnes voor HEMA) zegt dan ook:
‘Ik denk dat we ons minder laten leiden door gebaande paden.
Ook zijn we steeds onafhankelijker en zien we minder beperkingen. Als we iets niet weten, googlen we het. En als we iets nog niet kunnen proberen we het gewoon uit.’

Zelf was ik hier nog wat voorzichtig en terughoudend in soms. Joost, mijn voormalige baas bij MORE, was al van dit kaliber.
Ik kan je zeggen, het is heerlijk, hartverruimend (zo voelt het écht) en geeft een enorme kick als je gewoon gáát. We zien wel hoe het gaat.

Zelfbewust, ambitieus & hyperconnected
En ja, we zijn inderdaad online met alles en iedereen verbonden, tot spijt van mensen in de omgeving die het maar kortzichtig, asociaal of anderszins ongepast vinden. Het is juist héél sociaal. Er zit een heel netwerk, ‘geloof in iets gaafs’ achter. En inspireert enorm, mij tenminste.
Facebook alleen maar truttige updates? Verander je vriendenlijst en kies groepen die jou aanspreken. Juist dát is het voordeel van social media. JIJ bepaalt wie JIJ volgt. In plaats van: de media schotelt jou voor welk (vaak negatieve) nieuws jij tot je neemt. Er zijn zóveel mensen met gelijke interesses; mensen of merken waar je energie en inspiratie uit kan halen. Vind ze.

 

‘Maar waarom dan?’
Ben je twee, dan zeg je nee. En zo is er ook een fase dat we als kinderen massaal vragen ‘Waaróm daaan?’
De generatie van nu spreekt je tegen. En vraagt zich bij van alles af ‘Waarom eigenlijk?’. Hier op Ibiza staan wij Nederlanders erom bekend. Zeer geïnteresseerd in het waarom van iets. En niet schromen vragen te stellen. Net zolang tot we het snappen.
Alleen… Wanneer ik iemand op zijn Engels hoor napraten ‘Ja, Ja’, maak ik ze er even op attent dat dat nou juist niét betekent dat we het snappen. ‘Ja, Ja’ is vaak een teken: ik hoor het vast te snappen nu, maar ik snap er geen bal van.’ 😉

0929dcc64d341cba16498b4c0cfa7f86

Gezocht: een mentor van in de 20
In dit artikel van Adformatie wordt iedere marketeer van boven de 40 aangeraden een mentor van in de 20 te nemen.
En ik voeg daar op mijn beurt aan toe dat de pensionado’s ook wel een rebranding kunnen gebruiken. De 65-plussers van nu vormen een kennis- en ervaringsbron die goud waard is. Geef ze een podium, een platform, de waardering en het gevoel wat ze nog kunnen betekenen voor ons allen.
Hou zou jíj je graag willen voelen op je 65e? Afgedankt of van betekenis? Precies.

Doordat vrouwen hun ambitie anders uiten dan mannen wordt deze ambitie vaak niet herkend in de -mannen-wereld. Beetje meer Yin Yang-kennis is dus wel op zijn plaats 😉 Helemaal in de marketing(lees: vrouwen)wereld, met de wetenschap dat 80% van de aankoopbeslissingen door vrouwen wordt genomen.

Ik sluit me tot slot graag aan bij mededertiger Arlette Warmerdam (verantwoordelijk voor brand strategy bij IBM Benelux):
Het gaat erom dat ik het verhaal zo goed mogelijk voor het voetlicht breng en daar zoveel mogelijk mensen in mee kan krijgen. Dat is ook mijn goal voor de weg die ik ben ingeslagen. Laat me weten of het lukt en waar je een andere afslag neemt…

In de luwte hard werken om de wereld te veroveren, dat is de mentaliteit van de nieuwe generatie toppers.
Eens zien of ik dat kan waarmaken. Het is in ieder geval een mooi streven.

Amén.

PS Leuk geschreven dat artikel in Adformatie, door Floor Bakhuys Roozeboom!
Helaas kan ik het artikel online niet terugvinden. Heb jij het artikel wel online gevonden? Stuur me even een reactie, dan voeg ik de bron alsnog toe, thnx!

Gepubliceerd op 5 februari 2014

Geschreven door: Wendy

We schrijven over wat ons raakt, prikkelt en inspireert. Identiteitsmarketing is wat ons samenbrengt. We houden ervan mensen en merken in hun eigen kracht te zetten. En dat zichtbaar te maken.

  1. Katja Roemeling schreef:

    Mooie ideeën! Ik geloof, nee wéét, dat het zo werkt! Er zijn zoveel mooie initiatieven, het is de kunst die te vinden. Daar word je blij van en het geeft je energie en moed om zelf ook je drive te volgen. Ik denk dat de juiste inzet van Facebook daaraan kan bijdragen.

  2. Annika schreef:

    Leuk Wen! Ik heb toevallig een tijdje geleden mijn ‘boekje open’ over “mijn” generatie gedaan. Kan me helemaal in je verhaal vinden. Herkenbaar ook de mensen die zo negatief tegenover social media staan (vooral de oudere generatie). Oehoehoe wat scary is het toch ;).

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *