Schrijfmissie: bespaar op paracetamol

Carrie Sex and the sity

Schrijven is goed voor de mens. Dat las ik in de weekendbijlage van NRC: ‘Ode. Voor intellectuele optimisten’. Ik voelde me aangesproken en in het bijzonder voor het onderdeel zingeving: hoe woorden je gemoedstoestand kunnen beïnvloeden. Kwam dat even goed uit!

Inge Schilperoord interviewde James Pennebaker voor dit artikel. Naast tips om binnen drie dagen een originele schrijver te worden, wordt er uitgebreid stilgestaan bij de kracht van woorden en effect op je gemoedstoestand. Wat ze met elkaar te maken hebben, hoe ze elkaar kunnen beïnvloeden etc.

De losse manier van schrijven die met onderstaande manier gepaard gaat, is goed voor je. Word je creatief van. Lees gauw verder.

‘Vrijschrijvers’ noemen ze het, ‘woordhandelaren’ ook wel. (Het wordt steeds leuker.)
Het lezen doet me denken aan vele schrijvers en bloggers.
En ik waan me bij het herlezen als een ware Carrie van Sex and the City. Heerlijk.

Nooit geweten dat schrijven goed is tegen kanker, hoge bloeddruk, hartaanvallen en eenzaamheid. Een kwartier per dag welteverstaan.

Daar word je toch blij van

Een klein stukje theorie verduidelijkt hoe je er nou precies beter van wordt, van dat schrijven.

Gebruik van persoonlijke voornaamwoorden (woorden die verwijzen naar levende wezens), en dan vooral de 1e (ik, mij) en 2e (je, jij) doen de mens goed. Gebruik van deze beide woordsoorten zorgen dat je meer lacht en minder aspirines slikt dan als je je beperkt tot alleen de 1e voornaamwoorden.

Goede briefing voor een nieuwe commercial om van je hoofdpijn af te komen: “Ga schrijven, 15 minuten per dag en gebruik de woorden ik, mij, je en jij. Daar word je vrolijk van.”

Schrijven als paracetamol

Die link wordt niet gemaakt door het schrijven alleen. Het gaat om het schrijven waarover. Over je emoties om precies te zijn. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die emotioneel ingrijpende ervaringen voor zichzelf houden, niet met anderen over deze ervaringen praten, de grootste kans hebben om ziek te worden. Ze genezen ook minder snel en sociale relaties van hen zijn zwakker. Het is niet goed om emoties binnen te houden. Ervaringen delen is goed voor de mens, uit je emoties en krijg meer grip op wat er gebeurt.

En daar is de link weer met schrijven.. het delen met jezelf, helpt dat ook? Jep!
Schrijven als zelftherapie dus. Wel zo handig en voordelig.

Staaltje wetenschap

Je woordkeuze zegt veel over je fysieke en mentale gezondheid. (Dat ook nog!) Het is best een staaltje wetenschap, maar het lezen waard als het je interesse heeft. 4 woordcategorieën worden namelijk gebruikt in het onderzoek van Pennebaker. Gebruik van de laatste 2 van deze 4 categorieën doen de mens kennelijk goed.

  1. Negatieve emotiewoorden (boos, verdrietig, bang)
  2. Positieve emotiewoorden (blij, lachen, gelukkig)
  3. Woorden die causaliteit/verbanden aanduiden (omdat, want)
  4. Woorden van inzicht (begrijpen, realiseren)

Waar doen we het voor?

De laatste 2 categorieën maken je ervaring tot een verhaal. Je gaat relaties leggen, er betekenis aan geven en… (hier doen we het voor, de beloning:)

  • je krijgt meer grip op je emoties
  • het geeft houvast
  • ervaringen worden bevattelijker
  • je krijgt meer emotionele afstand

Dat dus.

Gezond schrijven

Je wordt er een socialer mens van. Doordat je minder in beslag wordt genomen door je problemen, heb je meer aandacht voor je vrienden, krijg je beter geheugen, luister je beter, heb je meer interesse en word je opener naar anderen.

De spelregels

Nog meer waar we rekening mee houden, voordat we eindelijk een kwartier kunnen rammen op dat toetsenbord? Jep. De spelregels:

  1. Uit je emoties
  2. Probeer inzicht te krijgen in de oorzaken en gevolgen van je ervaringen
  3. En bekijk deze vanuit zoveel mogelijk perspectieven

Wees je eigen wetenschapper, stel jezelf constant vragen, haal de onderste steen boven.

Als je de spelregels in de smiezen hebt,

  • wees 100% eerlijk naar jezelf (je bent de enige die het leest is het credo)
    (luister eerlijk naar je emoties, ga na hoe ervaringen echt voor je zijn geweest en schrijf ze op)
  • let niet op de vorm, het gaat om de inhoud
  • schrijf alles op wat in je opkomt
  • beperk je schrijftijd tot 15-20 minuten, zodat piekeren geen kans krijgt

Pfoeh. Dan is het kwartier al om, als ik eindelijk al die punten kan afvinken.

Vrijblijvend aanbod

Ik zie het al voor me: “Profiteer van lagere hartslag en bloeddruk, sterkere cellen en een effectief immuunsysteem. Probeer nu vrijblijvend.”

Daarmee start mijn schrijfmissie. Vanaf vandaag 15-20 minuten schrijven. Doe je mee?

Gepubliceerd op 18 maart 2012

Geschreven door: Wendy (ter Bekke)

Wendy is aanjager en hoofdredacteur van Raakkracht. Branding, betekenis, bewustwording zijn de 3 B's waar ze zich voor inzet. Een pionier in de betekeniseconomie die graag verhalen deelt die het waard zijn om gedeeld te worden.

Reageren? Vinden we leuk!

We vinden het leuk een reactie van je te ontvangen. Uiteraard publiceren we jouw e-mailadres niet online.
PS Velden gemarkeerd met * graag even invullen, thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *